W wyniku reformy administracyjnej kraju34 wprowadzonej 01.01.1999 r. z dniem 31.12 1999 r. zniesiono System Urzędów Pracy włączając Wojewódzkie Urzędy Pracy i Powiatowe Urzędy Pracy do nowo utworzonych szczebli samorządu terytorialnego: wojewódzkiego i powiatowego. Z dniem 1 lipca 2000 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie stał się jednostką organizacyjną samorządu województwa, realizującą zadania dotyczące kształtowania regionalnej polityki rynku pracy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie realizuje zadania własne samorządu województwa wynikające między innymi z:
Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 1994 r. Nr 121. poz. 591 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o służbie zastępczej (Dz. U. Nr 223, poz. 2217 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z członkowstwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1236)
Ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.),
Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 160, poz. 1073 z późn. zm.)
Innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
WUP w Olsztynie działa również na podstawie:
Statutu nadanego Uchwałą Nr XXXIX/538/05 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 grudnia 2005 r. , który określa siedzibę i obszar działania; przedmiot i zakres działania oraz organizację Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
Regulaminu Organizacyjnego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie nadanego Uchwałą Nr 55/328/07/III Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 16 października 2007 r. Regulamin określa takie zagadnienia jak: Kierownictwo WUP; komórki organizacyjne WUP; struktura organizacyjna, podział zadań i kompetencji kierownictwa WUP; zasady działania kierowników komórek organizacyjnych; zakres zadań komórek organizacyjnych Urzędu oraz zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych i aktów normatywnych.
W skład WUP w Olsztynie wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
Dyrektor
Wicedyrektor ds. Funduszy Europejskich
Wicedyrektor ds. Usług Rynku Pracy
Główny Księgowy
Wydział Budżetu i Funduszy
Zespół Radców Prawnych
Wydział Organizacji Urzędu i Rozwoju Kadr
Wydział Logistyki
Zespół ds. systemów informatycznych Urzędu
Samodzielne Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego
Samodzielne Stanowisko ds. Kontroli Wewnętrznej
Samodzielne Stanowisko ds. BHP i P. Poż.
Wydział Analiz i Programów Rynku Pracy
Wydział Obsługi Europejskiego Funduszu Społecznego
Wydział Weryfikacji i Autoryzacji Płatności
Wydział ds. Kontroli Projektów
Wydział Pośrednictwa Pracy i Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Olsztynie
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Elblągu
Oddział ds. Służby Zastępczej
Stanowisko Zamiejscowe w Ełku
Stanowisko Zamiejscowe w Elblągu
Komórki organizacyjne WUP w Olsztynie oraz ich usytuowanie w strukturze określa schemat organizacyjny.
Rysunek 1.
Źródło: Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie nadany Uchwałą Nr 55/328/07/III Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 16 października 2007 r., załącznik nr 3
Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej są realizowane przede wszystkim przez: „Publiczne służby zatrudnienia (które) tworzą organy zatrudnienia wraz z powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw pracy oraz urzędami wojewódzkimi, realizującymi zadania określone ustawą.”35
Do zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy należy:36
określanie i koordynowanie regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich w odniesieniu do krajowej polityki rynku pracy przez przygotowanie i realizację regionalnego planu działań na rzecz zatrudnienia;
podział posiadanych środków Funduszu Pracy, z uwzględnieniem kierunków i priorytetów określonych w regionalnym planie działań na rzecz zatrudnienia, na działania na rzecz promocji zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i aktywizacji bezrobotnych;
opracowywanie analiz rynku pracy i badanie popytu na pracę, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych;
współdziałanie z wojewódzką radą zatrudnienia w określaniu i realizacji regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich;
badanie efektywności projektów lokalnych;
programowanie i wykonywanie zadań realizowanych przy współfinansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego przez:
opracowywanie, realizację i finansowanie programów regionalnych i projektów lokalnych, o których mowa w art. 63-66,
wykonywanie zadań wynikających z programów, o których mowa w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju albo o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w szczególności:
pełnienie funkcji instytucji właściwej,
przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków bezrobotnych o wydanie odpowiednich zaświadczeń w sprawach świadczeń z tytułu bezrobocia,
wydawanie decyzji w sprawach świadczeń z tytułu bezrobocia;
realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym:
wspieranie i koordynowanie realizacji zadań na terenie województwa we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy oraz samorządem powiatowym, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców,
świadczenie usług EURES;
realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi.
organizowanie i koordynowanie oraz świadczenie usług poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, a także ich rozwijanie na terenie województwa;
opracowywanie, gromadzenie, aktualizowanie i upowszechnianie informacji zawodowych na terenie województwa;
koordynowanie działań w zakresie kształcenia ustawicznego i szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy, w szczególności:
diagnozowanie potrzeb rynku pracy w zakresie kształcenia ustawicznego i szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy,
określanie i wdrażanie instrumentów służących dostosowaniu kierunków kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy,
prowadzenie rejestru instytucji szkoleniowych,
prowadzenie dialogu społecznego w zakresie polityki zatrudnienia i kształcenia ustawicznego pracowników i poszukujących pracy;
organizowanie, prowadzenie i finansowanie szkoleń pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy;
określanie, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady zatrudnienia, na podstawie klasyfikacji zawodów i specjalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. b, wykazu zawodów, w których za przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników może być dokonywana refundacja, o której mowa w art. 12 ust. 6; wykaz zawodów podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym;
współdziałanie z właściwymi organami oświatowymi w harmonizowaniu ustawicznego kształcenia zawodowego z potrzebami rynku pracy;
prowadzenie rejestru agencji zatrudnienia oraz wydawanie certyfikatów wstępnych i certyfikatów o dokonaniu wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.
Wypełniając dyspozycję art. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie corocznie opracowuje Regionalny Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia, który określa wojewódzką politykę w zakresie rynku pracy oraz preferowane programy regionalne, projekty lokalne, priorytetowe grupy bezrobotnych i inne osoby wymagające wsparcia. Regionalny Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia przyjmowany jest w formie Uchwały przez Sejmik Wojewódzki.
W 2006 r. Wojewódzki Urząd Pracy przy wsparciu Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz wielu partnerów działających na regionalnym rynku pracy opracował Strategię Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich w Województwie Warmińsko-Mazurskim do 2020 roku , która została przyjęta Uchwałą nr 46/627/06 na Sesji Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego w dniu 27 czerwca 2006 roku.
Strategia wyznacza cel wiodący, 5 priorytetów i 24 podstawowe typy działań.
Cel wiodący strategii został sprecyzowany w sposób następujący: Rozwój zasobów ludzkich niezbędnym warunkiem rozwoju społeczno-gospodarczego województwa.
Priorytet 1 – Wzrost zatrudnienia, na który składają się 4 podstawowe typy działań:
Wzrost konkurencyjności i produktywności pracy,
Wzmocnienie systemu wsparcia inwestorów tworzących miejsca pracy,
Rozbudowa systemu samozatrudnienia,
Rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Priorytet 2 – Kształcenie i wychowanie dla zatrudnienia i integracji społecznej, na który składa się 5 podstawowych typów działań:
Dostosowanie systemu edukacji do potrzeb rynku pracy,
Rozwój systemu edukacji przez całe życie,
Podniesienie standardów kształcenia kadr dla systemu edukacji,
Promocja pracy i przedsiębiorczości w systemie edukacji i wychowania,
Dostosowanie bazy materialnej oraz programów do wymagań nowoczesnej gospodarki.
Priorytet 3 – Efektywna organizacja rynku pracy, na który składa się 5 podstawowych typów działań:
Rozbudowa nowoczesnych struktur zarządzania regionalnym rynkiem pracy,
Upowszechnianie partnerstwa i dialogu społecznego w regulacji rynku pracy,
Wzmocnienie spójności i solidarności społecznej,
Wsparcie dla instytucji i organizacji działających na rzecz kapitału ludzkiego,
Harmonizacja systemu wykorzystania środków unijnych na rzecz rynku pracy i rozwoju regionalnego.
Priorytet 4 – Równość szans do zatrudnienia, na który składa się 5 podstawowych typów działań:
Zwiększenie dostępności zatrudnienia,
Rozwój działań wspierających aktywność i mobilność,
Rozwój nowoczesnych form zatrudnienia w powiązaniu z elastycznością i bezpieczeństwem zatrudnienia,
Integracja grup defaworyzowanych z rynkiem pracy,
Aktywna polityka prozatrudnieniowa na obszarach wiejskich.
Priorytet 5 – Aktywna i zintegrowana polityka w obszarze bezrobocia, na który składa się 5 podstawowych typów działań:
Integracja polityki zatrudnieniowej i polityki społecznej w obszarze bezrobocia,
Wzmocnienie organizacyjne i finansowe instytucji rynku pracy,
Rozbudowa elementów polityki prozatrudnieniowej i aktywizującej w obszarze bezrobocia,
Zapobieganie bezrobociu długotrwałemu,
Zapobieganie bezrobociu młodzieży.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.